Projekt Comenius w I LO im. Stefana Żeromskiego w Pucku. Projekt Wielostronny z Wielką Brytanią, Słowacją Czechami oraz Hiszpanią zatytułowany: „Zmieniające się oblicze Europy- naszą przyszłością".

Trwający dwa lata Wielostronny projekt nabiera tempa współpracy i kolorytu. W tym roku szkolnym zaliczyliśmy dwa wyjazdy, pierwszy do miast Martin na Słowacji, a drugi do stolicy Hiszpanii Madrytu. Przypomnę, że projekt nasz dotyczy poznania kultury, języka, tradycji oraz problemów krajów partnerskich. W realizacji projektu rozwijamy również umiejętności pracy na komputerze, tworząc prezentacje, filmy, strony i zmniejszając różnice między krajami. Tolerancja, przyjaźń i integracja to hasła, które nam towarzyszą w budowaniu jednej Europy!

W ramach trwającego projektu Comenius młodzież z I LO im. Stefana Żeromskiego w Pucku w dniach 6 -12 września pod opieką p. I. Pałuckiej (koordynatora projektu) oraz p. M. Kohnke wyjechała do Martina w Słowacji , aby spotkać się tam z uczniami zaprzyjaźnionych szkół średnich z Martina oraz czeskiego Havirova. Uczniowie mają za sobą już wyprawę do Havirova a także wizytę naszych przyjaciół w Pucku.

Wszyscy uczniowie zostali zakwaterowani u słowackich rodzin co stwarzało dodatkową okazję poznania zwyczajów i kultury tego gościnnego kraju. Wspaniałe wycieczki zorganizowane przez koordynatora projektu w tamtejszej szkole, p. Zdenkę Korcekovą, pozwoliły uczniom zobaczyć i docenić piękno tamtejszego regionu, bowiem Martin, ta sześćdziesięciotysięczna miejscowość jest otoczona ze wszech stron pięknymi górami (Mala i Velka Fatra).

W sobotę młodzież miała okazję podziwiać góry i piękny wodospad (Sutovsky Vodopad), tamę (Liptovska Mara) jak i świetnie zabawić się w Tatralandii, czyli ogromnym akwaparku. Niedziela upłynęła pod znakiem Janosika, i choć szlak nie należał do najłatwiejszych to Janosikove Diery, Velky i Maly Rozsutec czy Vratna Dolina warte były naszego trudu. Cudowne widoki, piękna pogoda ,pyszna słowacka kuchnia i świetny nastrój towarzyszyły nam przez cały ten czas. W poniedziałek, ostatni dzień przed wyjazdem, poznaliśmy szkołę w Martinie. Można pozazdrościć im dużych pracowni chemicznych czy fizycznych z laboratoriami oraz profesjonalnego obserwatorium astronomicznego!

W październiku, a dokładnie od 5 do 10 wspaniale spędzaliśmy czas w stolicy Hiszpanii, Madrycie, na zaproszenie nauczycieli oraz dyrektora partnerskiej szkoły Tirso de Molina. Już pierwszego dnia zostaliśmy uroczyście przywitani na lotnisku Barajas przez nauczycielkę Panią Carmen oraz uczniów z rodzin goszczących. Już wieczorem w restauracji De Cortija ,w temperaturze lata mogliśmy podziwiać gorące rytmy energicznego tańca flamenco i delektować się środziemnomorską kuchnią hiszpańską, próbując tradycyjnych potraw. Oglądaliśmy piękny występ tancerzy flamenco, a także sami uczyliśmy się kroków i rytmów flamenco. Plan zwiedzania Madrytu był bardzo napięty od placu Puerta del Sol, główną ulicą Gran via do Plaza Mayor w przeszłości miejsce ważnych madryckich wydarzeń. Potem muze i galerie, których w Madrycie nie brakuje, a zatem muzeum Prado oraz Reina de Sofia- jedno klasyczne, a drugie sztuki nowoczesnej z obrazami Picassa i Salvadora Dali. Byliśmy również na wycieczce w Toledo, miejscu słynącym z wyrobu zbroi, a także pięknej biżuterii. Toledo to też wspaniała fortyfikacja oraz kolebka historii. Zostaliśmy zaproszeni do Senatu, gdzie przywitał nas prezydent Senatu oraz posłowie. Jeden z nich odpowiadał na pytania uczniów i nauczycieli związane z kryzysem. Tak naprawdę, Hiszpański temperament i kwitnące wieczorne życie nie ujawnia złej sytuacji finansowej. Smakowało nam również hiszpańskie jedzenia: tapas, paella i czuros były codziennym przysmakiem. To bardzo ciepli ludzie z ogromnym poczuciem humoru i pozytywną energią! Wyjazd nasz zintegrował Hiszpanów, Czechów, Słowaków, Anglików i Polaków! Kolejne spotkanie odbędzie się w Londynie w lutym 2013 oraz w czerwcu w Pucku. Spotkanie w Polsce będzie kluczowym, podsumowującym nasze wspólne działania.

Koordynator projektu: Izabela Pałucka

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zaloguj się na swoje konto