Kiedy jednak zauważymy, że gra wideo staje się dla nas ważniejsza niż szkoła, rodzina, przyjaciele, powinno nam dać to trochę do myślenia…

Surfując po internecie możemy spotkać się z nieskończoną ilością gier wideo - od gier akcji, przez przygodowe aż po FPSy, czyli popularne "strzelanki". Gry zaczęły powstawać na świecie już na początku lat 90 XX wieku. Mówi się, że większość z nich wpływa na nas negatywnie - rozwijają agresję, uzależniają, źle wpływają na psychikę.  Jednak czy jest tak rzeczywiście? Dyskusje na ten temat rozpoczęły się już w 1999 roku. Czy gry  wideo niszczą nas i powodują nieodwracalne zmiany? Twierdzi tak 49% wszystkich ludzi według "Polling Report".

naukowcy przeprowadzili masę badań. Ich rezultaty są różne. Profesorowie Ferguson i Olson ze Stetson University publikują wyniki swojego badania. Skoncentrowali się oni na dzieciach, u których została wykryta nadpobudliwość bądź objawy depresyjne. Zbadali w sumie 277 dzieci w wieku ok. 13 lat z różnych grup etnicznych. Po przeprowadzeniu tego projektu badacze stwierdzili, że trudno jest znaleźć jakikolwiek związek pomiędzy agresywnymi zachowaniami a grami wideo i bez znaczenia jest, jaki rodzaj zaburzeń prezentowało dane dziecko.

Na temat gier wideo pojawiły się również badania z negatywnymi wynikami. Portal radioplus.pl podaje, że głównym negatywem płynącym z grania jest uzależnienie. Szczególnie narażeni są na to głównie chłopcy, ponieważ zdaniem nauczycieli dziewczynki mają więcej zajęć w tym wieku, które zastąpią gry wideo. Ponadto gracz ma problem z  oderwaniem się od rozgrywki. Czasami nawet nie zdaje sobie sprawy, ile czasu tak naprawdę spędził na grze. Co więcej, podczas badania obserwujący zauważyli u niektórych z  graczy nadpobudliwość, nerwowość a czasami nawet agresję. Były one spowodowane nadmiernym przeżywaniem graczy ich porażki. Badacze podkreślają, że problemy mogą mieć nawet ci, którzy nie są nałogowcami. Dzieje się tak, ponieważ w środowisku tworzy się tzw. "presja grania". Gracze wymieniają się swoimi doświadczeniami, przygodami przeżytymi w  rozgrywkach. By nie czuć się wykluczonym, czasem do gier zasiadają również takie dzieci, które wcale nie mają na to specjalnie ochoty.

Portal podaje również pozytywne skutki. Dzięki grom możemy nauczyć się odpowiedzialności, szybkiego podejmowania decyzji i oceny sytuacji, spostrzegawczości, koncentracji, szybkiej reakcji oraz samodzielności. Ponadto zostały podane przykłady gier rozwijających kreatywność, są to Minecraft i The Sims. Sprawiają one nawet, że nasze  oko potrafi szybciej i dokładniej dostrzegać szczegóły.

Zdaniem uczniów gry pomagają im poprawić swoje umiejętności językowe. Jest tak z powodu licznych dialogów występujących w grach. Ponadto niektóre z gier wymagają używania czatu głosowego. Grając w gry online nie raz możemy spotkać osoby z innego kraju, co wiąże się z tym, że do komunikacji z takimi ludźmi potrzebujemy znajomości języka obcego, najczęściej jest to angielski. Całość została potwierdzona przez nauczycieli, którzy mówią, że uczniowie nie raz pytają się o zwroty z gier komputerowych. Gry wymagające współpracy, typu multiplayer, kształcą kompetencje, które pozwalają współpracować również poza grą.

Grając w gry możemy wzbogacić naszą wiedzę. Badania mówią o wiedzy z nich wynoszonej - głównie na temat roślin, zwierząt, planowania wydatków, postaciach i  wydarzeniach historycznych, również o wiedzy praktycznej.            

Nie zapominajmy również, że nie tylko nastolatkowie grają w gry wideo.  Użytkownik portalu menshealth.pl krytycznie zwraca się do poglądów twierdzących, że każdy grający

w gry wideo stanie się po czasie agresywny, być może nawet mordercą. Mówi, że od 20 lat gra w gry akcji, głównie strzelanki. "Zabijałem strażników w „Wolfenstein 3D”, a w „Call  of Duty” strzelałem do Niemców. Cieszyłem się, gdy udawało mi się załatwić przeciwnika headshotem. Przypuszczam, że przez te 20 lat zabiłem tysiące wirtualnych osób." Mówi, że  nie jest niebezpieczny dla innych, ponieważ nie zaobserwował u siebie żadnych napadów agresji, ale zauważył wyniszczenia w swoim organizmie. Problemy z zasypianiem, bóle kręgosłupa,  obniżenie jakości snu to tylko część z nich. Nie jest on oczywiście jedynym grającym dorosłym mężczyzną.  Według badań 36% mężczyzn powyżej 18 roku życia gra w gry wideo, najczęściej  są to FPSy. Jest to o cztery punkty procentowe niż facetów grających w gry sportowe. Portal zyciowamotywacja.pl mówi, że nie ma nic złego w tym, że dorosły mężczyzna gra w gry  komputerowe, dopóki nie zacznie zaniedbywać swoich obowiązków domowych oraz potrafi oddzielić czas wirtualny od rzeczywistego. Mówi również, że gry typu MMORPG nie są dla niego  przeznaczone, ponieważ dzieją się w czasie rzeczywistym, a mężczyzna w takowym powinien robić co innego.

Na cały temat spójrzmy od strony statystyki. Adam Thierer z  „Violent Video Games & Youth Violence: What Does Real- World Evidence Suggest?” podaje różne ogólne informacje na temat pobić, gwałtów i innych przestępstw. Mówi, że od 1995 roku w USA ilość przestępstw popełnianych przez młodych ludzi spadła o 36%. Ilość gwałtów w tym kraju od  tego roku zmniejszyła się o 40%. Ponadto od 1995 roku zmniejszyła się również ogólna ilość młodocianych morderców na świecie o całe 62%! Polska policja podaje natomiast, że od 2000 roku ilość gwałtów, pobić i innego typu przestępstw wśród młodocianych spadła o całe 40%. Myślę, że wszystkie te zmiany nie są formą przypadku, tym bardziej, że lata 1995-2000 były czasem wejścia gier wideo na rynek.

Tak więc po dokładniejszym przyjrzeniu się tematowi możemy zaobserwować, że poglądy na temat agresji u osób grających w gry wideo są naprawdę różne. Nie możemy powiedzieć, kto ma rację. Dlaczego jest aż tyle opinii i poglądów i różnego rodzaju przypadków? Ponieważ każdy jest inny. Dla jednego wieloletnia gra w Call od Duty nie przyniesie żadnych zmian, natomiast dla innego zakończy się to uzależnieniem już po jednym dniu grania. Moje zdanie na cały ten temat jest takie, że dopóki granie w gry jest dla nas tylko pasją nie nałogiem, dopóki wiemy, kiedy przestać i nie zauważamy u siebie żadnego rodzaju niepokojących zachowań, wszystko jest OK. Kiedy jednak zauważymy, że gra wideo staje się dla nas ważniejsza niż szkoła, rodzina, przyjaciele, powinno nam dać to trochę do myślenia…

Olgierd

źródła:

http://www.menshealth.pl/sprawy/Strzelanki-zabawa-w-zabijanie,5785,3

http://www.zyciowamotywacja.pl/czy-dorosly-facet-powinien-grac-w-gry-komputerowe          

http://gry.onet.pl/artykuly/czy-gry-komputerowe-wzbudzaja-agresje/eq48n

http://di.com.pl/gry-nie-powoduja-agresji-u-wrazliwych-nastolatkow-uwazaja-naukowcy-48746

http://gry.wp.pl/wiadomosci/to-nie-brutalne-gry-wywoluja-agresje-tylko-trudne-i-zle-zrobione,55624,1.html?ticket=9721452496837323rmj1kTjdFrW3Yocs4M%2BBPaVQBLagoNQHSd1u4M4xIrDLoXM2XWBWCkdfol4NtM0Efg8Lvji%2B8s0uELNEpsQJmh1NpJ0lqcWzKBQH8QT2OZgvL3i59eskV5YSQFbzrG7HFYXAQdiKOQ0wSX6TUF90xA%3D%3D

http://www.pollingreport.com/

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zaloguj się na swoje konto