Photo by Stasys EIDIEJUS from FreeImagesPrzeważnie jesteśmy przekonani, że słynni ludzie, których znamy ze szkolnych podręczników, osiągnęli sukces dzięki przykładnej nauce od najmłodszych lat. Okazuje się jednak, że nie wszyscy z nich byli wielbicielami szkolnej edukacji. 


Adam Mickiewicz, autor wielu lektur szkolnych, takich jak: „Pan Tadeusz”, „Dziady”, „Sonety krymskie” i wielu innych, wypowiedział niegdyś słynne słowa: 
„Co dzień przestrzegam, jak młódź cierpi na tem, że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem”. Świadczy to o tym, że polski wieszcz narodowy dostrzegał problem oderwanych od rzeczywistości programów nauczania.

Inny nieco mniej znany autor Wacław Berent, modernistyczny powieściopisarz mówił: „Młodość nie powinna na naukę do grobów schodzić. To nie jest szkoła życia”. 
Myślę, że pisarz ten był przeciwnikiem opierania szkolnictwa na autorytetach z przeszłości. Jego zdaniem szkoła powinna przygotowywać młodzież do życia w nowych czasach. 

Albert Einstein, którego znamy raczej z lekcji fizyki, aniżeli języka polskiego, był zdania, że szkoła powinna kształtować w nas kreatywność, a nie uległość, podporządkowanie. Dał temu wyraz słowami: „Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych”. 

Z kolei francuski noblista Albert Camus należący do egzystencjalistów napisał: „Szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje”. W pełni zgadzam się z jego wypowiedzią, bowiem zdobywana przez nas w szkolnych murach wiedza, niekoniecznie ma związek z rzeczywistością, z którą będziemy musieli zmierzyć się w dorosłym życiu.

Podsumowując, wielu słynnych ludzi przedstawianych uczniom jako autorytety, nie było przychylnie nastawionych do instytucji szkoły.

 

Komentarze  
0 # Daria 2020-02-10 21:11
Dość nietypowy temat jak na artykuł do szkolnej gazetki, gratuluję pomysłu. Zgadzam się, że metody nauczania w szkole są przestarzałe i wymagają zmian. Uczymy się wielu nie potrzebnych rzeczy zamiast tego co naprawdę mogłoby się przydać np podstawy anatomii na biologii. Powinny również według mnie znaleźć się zajęcia praktyczne uczące podstaw szycia czy drobnych napraw w domu, które rozwijałyby samodzielność.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
+1 # Artur.O. 2020-02-09 20:52
Ciekawy,godny uwagi i dyskusji temat !
Szkoła powinna uczyć młodego człowieka życia w realnym świecie.Praktyka to przecież podstawa !
W dzisiejszej szkole zbyt dużo czasu poświęca się teorii , która nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w praktycznym życiu.Edukacja powinna iść w parze z duchem czasu .Uczeń nie może oglądać się za siebie ,skupiać się na tym co było,lecz przygotowywać się do tego co będzie.Myślę ,że tylko umiejętne połącznie teorii z praktyką pozwoli młodemu człowiekowi wkroczyć w dorosłe życie z odwagą.
Gratuluję artykułu!!W końcu ktoś zauważył problem.
Pozdrawiam
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Dodając komentarz, zezwalasz na przetwarzanie danych osobowych. W każdej chwili możesz poprosić Administratora o usunięcie komentarza/komentarzy.

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zaloguj się na swoje konto