fot. Benh LIEU SONG [CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0fot. Benh LIEU SONG [CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0Świadomy sen lub inaczej "sen wiedzy", "sen jasny" lub "sen przejrzysty" to stan, w którym śpiący człowiek ma kontrolę nad treścią obecnych we śnie obrazów. Może wpływać na senne wydarzenia, dokonując we śnie rzeczy, których nie mógłby wykonać na jawie. Ta kontrola nad własnym snem może być źródłem bardzo przyjemnych wydarzeń, związanych z wyobrażeniami, marzeniami i fantazjami śniącego, które nie byłyby możliwe do zrealizowania na  jawie.
 Prawdopodobnie każdy człowiek w swoim życiu doświadczył choć raz świadomego śnienia bez wcześniejszego treningu. Takie spontanicznie zdarzające się świadome sny są jednak bardzo rzadkie, natomiast każdy może odpowiednimi technikami sprawić, że będą zdarzać się bardzo często.
 
 Metody, które sprawią że taki sen może zdarzyć sie Tobie nawet dzisiejszej nocy:
 
1. Zapamiętywanie snów - każdej nocy coś nam się śni, lecz nie zawsze pamiętamy treść snu, a zapamiętywanie szczegółów marzeń sennych to klucz do świadomego śnienia. Dlatego warto prowadzić dziennik snów, w którym należy zapisywać każdy sen. WAŻNE! Treść snu należy zapisywać od razu po przebudzeniu się, nawet w środku nocy. Istnieje obawa, że rano można już go nie pamiętać.
 
2. Technika MILD (ang. Mnemonic Induction of Lucid Dreams) to pamięciowe wywoływanie świadomych snów. Polega na dostrzeganiu onirycznych elementów podczas jawy i pamiętaniu, by je rozpoznać we śnie.
 
3.Technika WBTB (ang. Wake Back to Bed) to technika przerywania cyklu snu. Śniący budzi się po kilku godzinach, by po ponad godzinie ponownie położyć się spać z intencją świadomego snu.
 
4. Drzemka - w tej metodzie wykorzystuje się stan naturalnej, wzmożonej senności w pewnych godzinach, np. popołudniowych. Podczas drzemki w ciągu dnia istnieje większa szansa na świadomy sen niż podczas nocnego snu.
 
5. Technika "Changing" - po przebudzeniu ze świadomego snu nie można poruszyć ciałem, nawet oczami. Udaje się martwego, by zwiększyć prawdopodobieństwo powrotu do stanu świadomości we śnie.
 
W wywiadzie udzielonym w 2007 roku dla "New York Timesa" dr Matthew P. Walker zapewniał, że w ciągu najbliższych pięciu lat uda się dokładnie przebadać i wyjaśnić to zjawisko. Niestety, podany przez niego termin minął, a fizjologiczny mechanizm świadomego snu nadal pozostaje tajemnicą.
A.P.
 
 
 
Inne artykuły tego Autora

Komentarze   
0 # Wiktoria 2020-02-05 20:43
Uważam, że ludzie powinni się wystrzegać świadomego snu, w takim stanie można dokonywać absolutnie wszystkiego bez ponoszenia jakichkolwiek skutków swoich działań. Po pewnym czasie człowiek może być już na tyle zafascynowany swoimi przygodami we śnie, że będzie zaniedbywał swoje życie realne, by móc częściej i dłużej śnić. Ryzykowna zabawa :/
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
Dodaj komentarz
Dodając komentarz, zezwalasz na przetwarzanie danych osobowych. W każdej chwili możesz poprosić Administratora o usunięcie komentarza/komentarzy.

Nie masz konta? Zarejestruj się

Zaloguj się na swoje konto